Skip to main content

Barakah dan F&F

Ralat untuk post sebelum ni. Februari tahun 2014 hanya 28 hari.
Bukan 29 hari.
Samada aku hilang ingatan bahawa tahun ni bukan tahun lompat ataupun aku bebuat tak tahu.
................................................................................
Barakah yang aku nak cerita adalah sebuah restoren melayu-jawa
Aku agak je sebab kawasan tu memang dimonopoli orang Melayu berketurunan Jawa.
Kronologinya bermula seperti dibawah :
1. Tiba di restoren F&F. Tekak meronta nak makan masakan Barat. (Sebenarnya jeles dengan parents yang asyik bercerita mengenai restoren ni. Dan ada seorang kenalan pun dah makan kat sini 2 kali. Lagi bertambah jeles)
2. Abang kedai yang ambik order merangkap cashier dan juga tukang masak beritahu cerita kurang best ke aku yang sedang eksaited nak makan. Otak terbayang fish & chips yang panas bersama tartar sauce. ah sedapnya.
"Mintak maaf dik. Burger je ada time-time gini. Err dengan fries. Yang lain belum ada, sauce tak siap lagi", kata abang tu.
3. Kenalanku hanya menolak dan bagitahu abang tu yang kitorang akan datang semula dalam pukul 8pm. Dan kami ke restoren Barakah pula.
4. Restoren Barakah ni selalu dikatakan port best untuk makan, oleh kenalanku tadi ni. Okay, selalu juga aku dapat bukti makanan-makanan yang ada di restoren ni.
5. Mihun Soto & Nasi Lemak Ayam Rendang. Sedap, cuma sambal nasi lemak teksturnya seperti air milo & terlampau manis untuk tekak ku.
6. Kenyang. Tunaikan apa yang wajib dan kembali ke restoren sempoi yang dikenali sebagai F&F.
7. Dekorasi yang macam terlalu sempoi, dan mungkin orang yang lalu tak berminat untuk drop-by kerana terlampau santai.  Tak berkesempatan untuk kongsi gambar kerana talipon putus nyawa.
8. Grilled Chicken Chop Home-made Chicken Chop di order bersama Teh O Panas & Sirap Selasih (baca : telur katak). Menyelerakan, aku eksaited terlebih dengan presentation makanan tu semua. Sedap juga. Cuma black pepper sauce tu berkemungkinan terlebih lada. Rasa pedas tinggal di bibir.

Penyudahnya, borak sampai pukul 11.30 malam. Dan masing-masing membawa haluan ke rumah sendiri.
.....................................................................................
Rutin harini adalah seperti berikut :
1. Medical check up di klinik swasta untuk hal-hal penting dunia.
2. Hantar barang ke Kuala Lumpur.
3. Beli pengecas talipon. 

Semua siap sebelum jam 12pm. Tetiba tengok balik borang, dokter yang merawat aku tu, ter-cop di bahagian pengesahan yang HANYA boleh diisi oleh kumpulan Pengurusan & Profesional di pekhidmatan awam SAHAJA.

"Cikgu ada di sekolah? Saya nak minta tolong sahkan borang pengesahan perubatan saya"
"Ada. Datanglah selepas jam 12 tapi sebelum jam 2. Cikgu ada mesyuarat PIBG nanti."
Singgahlah aku ke sekolah tempat aku menimba ilmu selama 5 tahun sejak tahun 2003. SMK Aminuddin Baki, Kuala Lumpur. Ah, rindu betul sekolah itu.
.........................................................................................
Hati gembira, pandu ke rumah sambil sengih kerang dari sekolah sampailah ke Shah Alam.
Alhamdulillah selesai semua kerja untuk harini.
Berat menurun.
Petanda untuk misi mencari restoren.
Ya.
Sebentar saja lagi.
Akan dikongsi.
Bye!

output otakku : 107/62 mmHg

Comments

Unknown said…
Assalamualaikum,,,awk,,call num nie,pleasee,,0173937963,,mohd hariz

Popular posts from this blog

Bratislava, Slovakia

Day trip ke bandaraya Bratislava. Lama sungguh rasanya tak menaip kat blog. Kira-kira 3 tahun lebih. Oh hampir sebaya Jazzy. Entri kalini nak tuju khas buat trip ke Bratislava semalam.  ......................................................................................................................................................................... Benda adhoc ni jarang tak menjadi.  Rancang malam sebelumnya, terus on. Perjalanan makan masa satu jam dari Vienna, Austria ke Bratislava-Hlavna Stanica.  Tiket 11.20 Euro sehala. Kalau pergi lebih sorang, print 1 tiket boleh save 0.40 Euro sorang.  So, sampai je kat stesen tu, terus beli tiket untuk ground transportation untuk 24 jam (unlimited zones) - harga 6.30 Euro kalau beli pakai apps.  Tempat-tempat yang sempat kami singgah: 1. St. Elizabeth Church yang dikenali sebagai Blue Church 2. Slovak National Theatre 3. Schoene Naci Statue yang dikenali sebagai Bratislava Statute 4. Rubberneck (Cumil) 5. Bridge of Slovak Uprising, UFO  6

Kabur

Makin hari makin pening. Pening fikir apa menu yang nak disediakan. Sebab apa? Sebab aku jenis tak boleh makan benda sama setiap hari kecuali poyok! Nak tau macam mana aku lulus ujian berpantang yang setiap kali makanan yang dihidang adalah ikan selar panggang dengan bawang putih dan sawi + lobak putih tumis air. Setiap kali nak suap makanan bosan tu, aku bayangkan mekdi, kepci, Carl’s Jr dan sebagainya. Ha! Baru dapat idea, nak adakan menu special ikan kembung rebus goreng, ulam, budu & sambal durian. Nyumssss! See you! output otakku: kusut

January 9th, 2018

Entri pertama buat tahun 2018. It's been a while. Aku acacah sibuk bekerja. Ecewah! ..................................................................................... Entri kali ini aku nak tujukan khas buat bakal food-hunter kami (aku & kenalan). Selamat datang ke dunia makanan di Malaysia, tunggu masa yang sesuai nanti kita redah jjcm k. Ada dua entri yang aku bercerita pasal kenalanku ini. Basically, kenalan aku tu lah yang buat kejutan dan tak memasal buat aku marah pada mulanya, iaitu datang dengan mak ayah beliau ke rumah parents aku untuk merisik. Kenapa aku marah? Sebab pada ketika itu, aku kat Jepun atas urusan kerja. Ngko bayangkan takde hint apa-apa tetiba ayah Facetime aku yang masa tu baru selesai solat Zohor, tunjuk sedara mara aku kat umah dan tetiba aku ternampak kenalan aku tu.  Mana aku tak terkejut. Eh ngko bayangkan je lah. Okay mulai ayat ni, kita panggil kenalan aku tu Jay . Cerita dia aku kena kahwin dalam masa tiga bulan. Hat tu kita cerita