Skip to main content

Pelangi

Lama betul tak update blog.
Mungkin sibuk, mungkin juga buat-buat sibuk.
_____________________________________________________

Something to share.
Seingat aku, ada pernah post entry bertajuk "Barakah dan F&F".
Ke sana bersama seorang kenalan. Ya seorang kenalan.
Jom kita mula mengimbau kenangan yang tak mungkin akan aku lupa. Haha.
_____________________________________________________

Kenalan ini, aku kenal masa ada another kenalan (read : Abu) ajak aku ke Stadium Bukit Jalil untuk sama-sama tengok perlawanan Bola Baling sempena Temasya Sukma tak salah aku tahun 2011.
Abu dengan konfidennya tak maklum pada aku langsung berkenaan kenalan dia ni.
Setibanya aku di lapang parkir Stadium Bukit Jalil, aku ketik-ketik papan kekunci talipon yang tak berapa nak pintar pada ketika itu, hanya sekadar lakonan. (Biasalah, bila segan atau nervous, kita akan ada tendency untuk buat apa-apa asalkan dapat menyorokkan rasa nervous tu).
 "Jom", kata Abu. Setelah beliau nampak kenalannya itu.
Aku keluar dari Dino (kereta aku), dan mula berjalan ke arah kenalan Abu. Aku tak angkat kepala pun (acah-acah malu), sebenarnya segan dan aku pun tak tahu kenapa. Abu tidak pun maklumkan jantina kenalannya itu sebelum kami tiba di sana. Aku pun dengan bajet cool  jalan ke arah kenalan Abu tu.
"Ya rabbi, tinggi nya makhluk ni", monolog aku dalam hati.
Aku hanya berjaya ukirkan sengihan kerang aku (macam biasa) dan kenalan Abu pun sengih juga. Manis betul senyuman dia, masih aku teringat sampai hari ini. Berbaju merah sedondon dengan warna sepatu Toms yang beliau pakai, berseluar pendek paras lutut.

"You, tanya member you kat mana surau, I tak solat lagi ni", siku ku kepada Abu.
Sejujurnya Abu pun tak tahu lokasi surau, bertanya ke kenalannya yang dipanggil , Jay. Jay dengan bersungguh mengajak kami ke lokasi surau, barangkali Jay sangat arif dengan lokasi-lokasi di Stadium Bukit Jalil ni. Senyum dia, sungguh manis aku tak tipu. Aku macam biasa bebuat rilek.
Setibanya di Pusat Akuatik di kawasan Stadium tu, aku difahamkan yang surau hanya di gate masuk pusat tersebut. Setelah menunaikan apa yang wajib, aku pun keluar ke gate tersebut dan terlihat Abu dan Jay masing-masing sedang menghembus asap rokok sambil ketawa.
"Jay kenal you, dia kata nama you Nurul Sareeza Azidin", kata Abu.
Secara spontan aku terus tanya kepada Jay samada kenal melalui Facebook atau Twitter. Dia hanya lontarkan senyuman manisnya. Damn. Macam mana aku nak terima jawapan macam tu? Abu jua menambah yang Jay ada chinggey yang merupakan pemain sukan bagi salah satu negeri di Malaysia dan katanya Jay's sekolah di sekolah yang sama dengan aku.

Seingat aku, ada beberapa nama yang aku boleh teka dengan alasan aku kenal mereka semuanya. Satu-satu nama aku sebut, dan ketika tu Jay sengih kembali dan menafikan nama-nama tersebut. Kami pun terus ke dewan Bola Baling untuk melunaskan misi utama kami bertiga di situ.

Perlawanan habis, kami pun pulang.

Sejurus tiba di bilik, aku mula hidupkan Petom dan melayari Facebook. Aku sempat menghantar mesej ke Abu bertanyakan nama sebenar Jay. Mujur Abu balas dengan pantas dan aku langsung tak bazirkan masa terus taip nama sebenar Jay di search bar. Sungguh, Tuhan itu Maha kaya, profil Jay terpapar di Facebook view aku dan beliau adalah rakan alam maya ku sejak 2009.

Berderai ketawaku dan nyenyak tidur dalam senyuman.

Jadi, itulah cara yang boleh dikatakan spontan, aku mengenali kenalanku iaitu Jay.
____________________________________________________

Sejak dari peristiwa terjumpa secara tidak dirancang di stadium, kami ada juga keep in touch sebulan sekali, keluar food hunt sekali dalam tempoh satu semester sehingga 2012, sebelum aku menamatkan pengajian di UKM. Paling pasti, setiap kali Jay hendak pulang ke rumah kedua ibubapanya pada setiap hujung semester, beliau akan mengajakku untuk food hunt.

Sekian, untuk kali ini.
Insyaallah ada lagi yang seterusnya.
Kerna aku ingin berkongsi peristiwa yang masih dianggap spontan ini kepada semua.

output otakku; sengih.

Comments

Popular posts from this blog

Bratislava, Slovakia

Day trip ke bandaraya Bratislava. Lama sungguh rasanya tak menaip kat blog. Kira-kira 3 tahun lebih. Oh hampir sebaya Jazzy. Entri kalini nak tuju khas buat trip ke Bratislava semalam.  ......................................................................................................................................................................... Benda adhoc ni jarang tak menjadi.  Rancang malam sebelumnya, terus on. Perjalanan makan masa satu jam dari Vienna, Austria ke Bratislava-Hlavna Stanica.  Tiket 11.20 Euro sehala. Kalau pergi lebih sorang, print 1 tiket boleh save 0.40 Euro sorang.  So, sampai je kat stesen tu, terus beli tiket untuk ground transportation untuk 24 jam (unlimited zones) - harga 6.30 Euro kalau beli pakai apps.  Tempat-tempat yang sempat kami singgah: 1. St. Elizabeth Church yang dikenali sebagai Blue Church 2. Slovak National Theatre 3. Schoene Naci Statue yang dikenali sebagai Bratislava Statute 4. Rubberneck (Cumil) 5. Bridge of Slovak Uprising, UFO  6

Kabur

Makin hari makin pening. Pening fikir apa menu yang nak disediakan. Sebab apa? Sebab aku jenis tak boleh makan benda sama setiap hari kecuali poyok! Nak tau macam mana aku lulus ujian berpantang yang setiap kali makanan yang dihidang adalah ikan selar panggang dengan bawang putih dan sawi + lobak putih tumis air. Setiap kali nak suap makanan bosan tu, aku bayangkan mekdi, kepci, Carl’s Jr dan sebagainya. Ha! Baru dapat idea, nak adakan menu special ikan kembung rebus goreng, ulam, budu & sambal durian. Nyumssss! See you! output otakku: kusut

January 9th, 2018

Entri pertama buat tahun 2018. It's been a while. Aku acacah sibuk bekerja. Ecewah! ..................................................................................... Entri kali ini aku nak tujukan khas buat bakal food-hunter kami (aku & kenalan). Selamat datang ke dunia makanan di Malaysia, tunggu masa yang sesuai nanti kita redah jjcm k. Ada dua entri yang aku bercerita pasal kenalanku ini. Basically, kenalan aku tu lah yang buat kejutan dan tak memasal buat aku marah pada mulanya, iaitu datang dengan mak ayah beliau ke rumah parents aku untuk merisik. Kenapa aku marah? Sebab pada ketika itu, aku kat Jepun atas urusan kerja. Ngko bayangkan takde hint apa-apa tetiba ayah Facetime aku yang masa tu baru selesai solat Zohor, tunjuk sedara mara aku kat umah dan tetiba aku ternampak kenalan aku tu.  Mana aku tak terkejut. Eh ngko bayangkan je lah. Okay mulai ayat ni, kita panggil kenalan aku tu Jay . Cerita dia aku kena kahwin dalam masa tiga bulan. Hat tu kita cerita